Möt familjen
Nordic International School är skolvalet för många familjer. Läs mer om några av dessa och vad som fått dem att både välja och stanna kvar hos oss på Nordic International School.
Familjen Holmgren
En perfekt matchning med Nordic International School Norrköping.
När Nordic International School Norrköping öppnade sina dörrar, såg familjen Holmgren en möjlighet för sina barn att få en utbildning som inte bara främjade akademisk framgång, utan även stärkte deras internationella bakgrund. Med två barn, Benjamin och Elinor, har familjen snabbt funnit att skolans unika miljö har överträffat deras förväntningar.
Benjamin Holmgren – Åk 8
Benjamin, som tidigare gick på Smedbyskolan, hade stått i kö länge för att få en plats på Nordic International School. För honom var skolans engelskspråkiga miljö avgörande då familjen har en internationell bakgrund med många engelsktalande släktingar. Benjamin uppskattar särskilt skoluniformen, som eliminerar stressen över klädval och skapar en gemenskap bland eleverna.
Benjamin berättar att det bästa med skolan är möjligheten att ha vänner som pratar både svenska och engelska, vilket gör att han kan växla mellan språken under skoldagen. Skolans raster erbjuder många aktiviteter, från att vara ute till att socialisera eller spela spel i högstadiets eget gameroom. Han har funnit det lätt att hitta nya kompisar på Nordic, vilket har gjort övergången smidig.
Kunskapsutvecklingen för Benjamin på Nordic International School har varit bra. Lärarna varierar undervisningen och använder olika metoder för att göra lektionerna både roliga och lärorika. Detta har gett Benjamin en stark grund och förberett honom väl för framtida studier.
Elinor Holmgren – Åk 5
Elinor började i fjärde klass och kände till en början bara två andra elever från klassträffen skolan arrangerade innan skolstart. Trots nervositeten fann hon snabbt nya vänner, då många av klasskompisarna också sökte efter nya kompisar. Elinor uppskattar den tysta och fokuserade miljön i klassrummet, vilket gör det lättare att koncentrera sig.
Elinor har märkt att hon lär sig mer än sina kompisar på andra skolor, och hon trivs i en klass där alla jobbar under lektionerna. Skoluniformen minskar dessutom pratet om kläder, vilket skapar en lugnare och mer respektfull miljö.
Vårdnadshavarens perspektiv – Magnus Holmgren
Magnus Holmgren, barnens pappa, ser flera fördelar med Nordic International School. Familjen bor i Smedby, där det inte finns någon högstadieskola. När de hörde om Nordic International School var det det engelska språket och den strukturerade miljön som lockade mest.
Magnus uppskattar skoluniformen som minskar fokus på kläder och förenklar vardagen. Han ser också värdet i skolans ordningsregler som lär barnen ansvar och respekt, vilket liknar det vuxenliv de senare kommer att möta. Detta är något som även barnen uppskattar.
För Benjamin har skolan varit en plats där ansträngning belönas med bättre resultat. Familjen har hela tiden känt sig trygga med Nordic International School, inte minst tack vare fantastiska mentorer för båda barnen. För Elinor var det uppenbart redan första veckan att hon hamnat rätt, och familjen ångrar inte en sekund att de valde Nordic.
Klassträffen för nya elever var en utmärkt start, som gjorde första dagen mycket lättare för Elinor. Magnus anser att skolans fokus på ordning och reda har skapat en trygg och lärorik miljö för hans barn.
En ljus framtid
Familjen Holmgren är mycket nöjd med sitt val av Nordic International School Norrköping. Både Benjamin och Elinor har funnit en skolmiljö som inte bara stödjer deras akademiska utveckling utan även deras personliga tillväxt. Med en stark grund att stå på ser familjen fram emot en fortsatt framgångsrik skolgång för sina barn.
Omar Wehbehs
En framgångshistoria på Nordic International School Norrköping.
Omar Wehbeh började på Nordic International School Norrköping i årskurs 6 utan att känna någon. Trots detta gick det snabbt att lära känna nya vänner, och han hittade glädje i skolarbetet. Den internationella miljön på skolan gav honom möjligheter som han annars inte skulle ha fått, vilket gjorde att han kunde utvecklas både akademiskt och socialt.
Tidigare hade Omar haft svårt att bli tillräckligt utmanad i skolan, särskilt i ämnen som engelska och matematik. På Nordic blev han del av avancerade matematikklasser och mötte innovativa undervisningsmetoder, inklusive användningen av pedagogiska spel. Detta förbättrade hans inlärningsupplevelse avsevärt och gav honom en djupare förståelse för komplexa problem.
En av höjdpunkterna under Omars tid på Nordic var att delta i olika kunskapstävlingar. Under höstterminen tävlade han i en astronomitävling i Grekland. Att träffa elever från hela världen som delade hans passion var en fantastisk upplevelse. Omars engagemang och självstudier gav resultat när han även tog 10e
plats i en nationell astronomitävling gör gymnasieelever(!) i Sverige. Dessutom kom han och hans team på 3e
plats i den prestigefyllda Pythagoras Quest i Malmö.
Omar är nu redo att fortsätta sin utbildning på gymnasiet. Hans dröm är att studera utomlands, kanske i USA eller England, för att fortsätta förbättra sin engelska och förverkliga sina akademiska ambitioner.
Omars pappa, Sami Wehbeh, har varit en stödjande kraft genom hela resan. Sami uppskattar det stöd och den förståelse som skolans nya ledning har visat, vilket har varit avgörande för Omars framgång. Sami drömmer om att se sin son lyckas inom astronomi eller bli professor i matematik.
Nordic International School Norrköping fortsätter att inspirera och stödja elever som Omar, och hjälper dem att uppnå sina drömmar och excellera i en internationell miljö. Vi är stolta över våra elevers prestationer och ser fram emot många fler framgångshistorier i framtiden.
Familjen Johansson
Valet av Nordic International School Norrköping blev ett lyckodrag.
När familjen Johansson stod inför valet av ny skola för deras dotter Julia, som skulle börja årskurs 5, föll valet på Nordic International School Norrköping. Detta beslut har visat sig vara ett lyckodrag och en källa till stolthet för både Julia och hennes föräldrar.
Julia, som alltid har haft en stark passion för engelska, fann snabbt sin plats på skolan. Tack vare sin mammas uppmuntran började Julia intressera sig för engelska från tidig ålder. På Nordic International School Norrköping får hon nu möjlighet att använda och utveckla sina språkkunskaper dagligen. ”Vi pratar mycket mer engelska här, och det har verkligen hjälpt mig att känna mig trygg och säker,” säger Julia.
Skolan har också andra fördelar som Julia uppskattar. Hon tycker om att bära skoluniform, vilket sparar tid och tankemöda på morgnarna. Maten på skolan får höga betyg, och möjligheten att välja mellan olika rätter är något hon verkligen värdesätter.
För Julia har förväntningarna på skolmiljön uppfyllts och överträffats. Hon beskriver hur lugnet och ro i klassrummen skapar en idealisk atmosfär för lärande. ”Jag förväntade mig en bra och lugn miljö, och det har verkligen varit så,” säger hon. Julia tycker också om att regler följs upp noggrant, vilket bidrar till en ordnad och strukturerad skoldag.
Undervisningen på Nordic International School Norrköping är mer aktiv och engagerande än vad Julia tidigare upplevt. Hon trivs särskilt bra med Mr. Sandbergs lektioner som är både lärorika och roliga. Trots att hon inte kände någon när hon började, hittade hon snabbt nya vänner och träffade sin första kompis redan på ett informationsmöte innan skolstarten.
För Julia är de engagerade och kunniga lärarna en av de största tillgångarna på skolan. ”De vet hur man gör lektionen lärorik, intressant och rolig,” säger hon.
För pappa Conny var valet av skola strategiskt och noggrant övervägt. Familjen ville undvika en skola med dåligt rykte och istället hitta en med en strukturerad och trygg miljö där Julia kunde gå från årskurs 4 till 9. Nordic International School Norrköping uppfyllde alla dessa kriterier. ”Jag gillar att det är ordning och reda och disciplin. Det lockar att de får studiero,” säger Conny.
Conny har sett en fantastisk utveckling hos Julia under året. Hennes kunskapsnivå har ökat markant, och hennes lust att lära sig har blomstrat. ”Lärarna peppar Julia att utvecklas ytterligare i de ämnen hon ligger före i, som engelska och matematik. Det är häftigt att se hur hon utvecklas,” säger han stolt.
Conny är även imponerad av de ordinarie lärarnas engagemang och professionalism. Trots vissa utmaningar med vikarier ser han övervägande positiva aspekter och är mycket nöjd med skolvalet.
Sammanfattningsvis har Nordic International School Norrköping överträffat familjen Johanssons förväntningar och erbjuder Julia en trygg och stimulerande lärmiljö. Familjen ser fram emot många fler framgångsrika år på skolan, där Julia kan fortsätta att utvecklas och blomstra.